Narrow your search
Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Vergeten, kwijt en afgeleid : opvoedwijzer om executieve functies bij kinderen te versterken
Authors: ---
ISBN: 9789079729494 Year: 2011 Publisher: Amsterdam Hogrefe

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Is je kind altijd alles kwijt? Nooit op tijd? Meteen weer vergeten wat je net zei? Overal met z'n gedachten behalve bij de les & Dan heeft je kind waarschijnlijk last van zwakke executieve functies. Executieve functies zorgen er voor dat we kunnen plannen, organiseren, onze impulsen onder controle kunnen houden en ons gedrag kunnen monitoren.Zwakke executieve functies komen voor bij kinderen met adhd, autisme en leerstoornissen, maar ook bij veel kinderen zonder specifieke diagnose. Karakteristiek voor deze kinderen is dat ze dingen wel lijken te kunnen, maar ze toch niet doen &Vergeten, kwijt en afgeleid is speciaal voor ouders van kinderen met zwakke executieve functies. Na een beknopte maar zeer heldere uiteenzetting van wat executieve functies zijn en hoe ze zich ontwikkelen, gaan de auteurs uitgebreid in op de vraag wat je er aan kunt doen. Aan de hand van herkenbare voorbeelden bieden ze talloze praktische strategieën en nuchtere tips om executieve functies van kinderen thuis en op school te versterken.Help je kind beter plannen, belangrijke dingen niet te vergeten, omgaan met frustratie, impulsen onder controle te houden en veranderingen beter te accepteren. Daarnaast helpt Vergeten, kwijt en afgeleid ook bij heel praktische zaken als zelfstandig huiswerk maken of de eigen kamer opruimen.


Book
Aandacht, een kopzorg? : een gids voor volwassenen met concentratieproblemen (ADD/ADHD)
Authors: ---
ISBN: 9026515383 9789026515385 Year: 2002 Publisher: Lisse : Swets & Zeitlinger,


Book
Wervelwind-kinderen : niet ADHD, wel bipolair
Author:
ISBN: 9789033459696 9033459698 Year: 2005 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sheherazade en Seppe gedragen zich erg druk, onrustig, hyperactief, impulsief en ze hebben ook aandacht- en concentratieproblemen. Ouders en leerkrachten zien geen uitweg meer. Lijden die kinderen aan ADHD, vragen ze zich af. En hoe moeten ze worden aangepakt? De auteur neemt de lezer mee op zoektocht. Hij legt stapje voor stapje uit hoe je als opvoeder kunt ontdekken of en welke stoornis het kind heeft. Het blijkt dat één van beide kinderen geen ADHD heeft, maar een bipolaire stoornis (vroeger sprak men van manische depressie). Bipolariteit wordt bij kinderen moeilijk (h)erkend, er rust blijkbaar nog steeds een taboe op. Veel bipolaire kinderen worden onterecht als kinderen met ADHD gediagnosticeerd. Met alle pijnlijke gevolgen die dat voor ze heeft. Rilatine bijvoorbeeld helpt bij ADHD, maar verergert een bipolaire stoornis. In een bevattelijke taal informeert de auteur de lezer over de kenmerken van ADHD en bipolariteit, over hoe ze van elkaar kunnen worden onderscheiden en over opvoeding en behandeling. Handige vragenlijsten voor het vroegtijdig herkennen van psychische stoornissen bij kinderen, nuttige websites en adressen voor hulpverlening ronden het boek af.


Book
Kinderen met aandachts-en werkhoudingsproblemen.
Author:
ISBN: 9033433125 9789033433122 Year: 1998 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoud: I. Analyse en interpretatie van werkhouding: 1. Wat is een werkhoudingsprobleem? 2. Meten van een werkhouding 3. Hoe analyseren we werkhouding? 4. Interpretratie van werkhouding vanuit beïnvloedende factoren 5. Werkhouding en cognitieve stijl II. Het A.D.(H.)D.-syndroom: 1. De term A.D.(H.)D. 2. De subtypes 3. De stoornis 4. Kenmerken van een A.D.(H.)D.-kind 5. De diagnose 6. Een voobeeld III. Begeleiding van kinderen met werkhoudingsproblemen: 1. Basisprincipes 2. Schematische voorstelling van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum: een synthese 3. Concrete aanpak vanuit de praktijk


Book
Superleerkrachten gevraagd! : de onderwijskundige aanpak van werkhoudingsproblemen
Author:
ISBN: 9033449013 Year: 2001 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur belicht in zijn boek een bijzondere oorzaak van schools mislukken, namelijk de 'werkhouding', omschreven als de manier waarop leerlingen leerstof opnemen, verwerken en weergeven. Hij onderscheidt vanuit zijn onderwijservaring en vanuit de literatuur een achttal verschijningsvormen van werkhoudingsproblemen die voor leerkrachten zeker herkenbaar zijn. De ADHD-problematiek wordt afzonderlijk behandeld.

Keywords

ADHD --- Concentratiemoeilijkheden --- Kinderen. --- Onderwijs. --- Orthopedagogics --- onderwijsonderzoek --- werkhoudingsproblemen --- Educational psychology --- Flanders --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- kinderen met leerproblemen --- zorgverbreding --- 464 --- leerproblemen --- onderwijskunde --- orthodidactiek --- orthopedagogiek --- basisonderwijs --- concentratiestoornissen --- kinderen --- leraren --- remedial teaching --- 467 --- Basisonderwijs --- Differentiatie --- Feuerstein --- Instructie --- Kinderen --- Koning, L --- Onderwijskunde --- Probleemoplossingsvaardigheden --- Werkhoudingsproblemen --- Zelfstandig werk --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- kinderen met ADHD --- kinderen met concentratieproblemen --- kinderen met werkhoudingsproblemen --- werkhoudingsproblemen (ler) --- Werkhouding ; basisonderwijs --- 090737.jpg --- leerlingbegeleiding --- leerlinggedrag --- leermoeilijkheden --- studiebegeleiding --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- (zie ook: Pedagogiek) --- 371.21 --- 376 --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- concentratiemoeilijkheden --- onderwijs --- NLD : Non-Verbal Learning Disorder --- Meichenbaum --- Zorgverbreding --- Meichenbaum, Donald --- Feuersteinmethode --- Remediërend onderwijs --- Lager onderwijs --- Leerproblemen --- Kind --- Werkhoudingsprobleem --- Feuerstein methode --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie


Book
Zit stil! op school : omgaan met adhd in de klas
Author:
ISBN: 9020948725 Year: 2002 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek pleit voor een open communicatie tussen leerkrachten en ouders en biedt tal van concrete hulpmiddelen en tips om de problemen samen op te lossen.


Book
De berengroepen : Leren leren door spel en beweging : Een programma om zelfstandig leren te bevorderen bij kinderen uit het basisonderwijs
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9033438186 Year: 1997 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De berengroepen is het resultaat van een jarenlange samenwerking tussen psychologen, kinesitherapeuten/fysiotherapeuten en psychomotrisch therapeuten, verbonden aan revalidatiecentra waar kinderen met leerproblemen worden begeleid. 
Het berenprogramma wil kinderen uit het basisonderwijs leren leren. 
Door spel en beweging worden begeleiders en kinderen samen op weg gezet om zelfstandig werken en studeren te bevorderen bij kinderen. 
De auteurs integreerden bestaande programma`s, zoals het Cognet-programma van Greenberg, de bewegingspedagogiek volgens Sherborne en de gestructureerde speltherapie van O`Connor, tot twaalf groepssessies voor begeleiders en kinderen en vier informatieavonden voor begeleiders (ouders, leerkrachten, opvoeders). 
Naast een theoretisch onderbouwde en gedetailleerde beschrijving van het programma biedt dit boek heel wat praktische tips en activiteiten voor iedereen die betrokken is bij het bevorderen van zelfstandig leren bij kinderen uit het basisonderwijs.


Keywords

Bewegingsopvoeding --- Lichamelijke opvoeding --- Kleuteronderwijs. --- spellen --- leren leren --- Primary education --- Orthopedagogics --- beweging --- studiemethode-begeleiding --- Didactic strategies --- Didactics of sports and games --- Educational psychology --- Didactics of primary education --- Leerstoornissen ; basisonderwijs --- Psychomotorische therapie ; kinderen --- Zelfstudie ; basisonderwijs --- #KVHB:Bewegingsopvoeding --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Spel --- kinderen --- leerstoornissen --- spel --- 464 --- basisonderwijs --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- studiemethoden --- 450.8 --- 464.3 --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Leren leren --- Psychomotorische therapie --- Sherborne, Veronica --- Studievaardigheden --- Zorgverbreding --- berenprogrammas --- didactiek --- leren --- revalidatie --- spelen --- zelfstandig leren --- Denken --- Kinderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerproblemen --- Relatie ouder - kind --- Spelen --- Zelfstandig leren --- $a371.39 --- 472.7 --- Zelfstandig leren: basisschool --- kinderen met leerproblemen --- Methodiek van het studeren --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met concentratieproblemen --- Didactische principes --- (zie ook: Studiemethoden) --- leren leren (ler) --- Didactische werkvormen --- Lager onderwijs --- Orthopedagogiek --- leermoeilijkheden --- berenprogramma --- Berengroepen --- Beweging --- Spel --- 37.048 --- Bewegen --- Leren --- Ouders --- Psychomotoriek --- 373.3 --- 371.3 --- 376 --- Sherborne --- cognet --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Bewegingsexpressie met kinderen (bewegingsspelen) --- Motoriek/motorisch gedrag --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Kleuteronderwijs --- SMV:België --- SMV:agogiek --- SMV:categorie --- SMV:sociologie --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- 370.02 --- Cognet van Greenberg --- O'Connor

Listing 1 - 7 of 7
Sort by